Informacje | Wiadomość |
---|---|
Użytkownik:
Wysłany: 2013-06-25 12:44:10
|
Witam, Już troche gram na gitarze ( głównie elektrycznej ) i od zawsze miałam problemy z nazwaniem akordów. Przy tworzeniu jakiegoś kawałka zawsze ktoś kto się na tym zna musiał mi mówić jak się nazywa dany akord. Np. mam dźwięki takie przy akordzie: - gis cis - e cis - a cis - h dis - fis h I nie wiem jak nazwać te akordy. Czy ktoś mógłby powoli wytłumaczyć jak to się robi? I przy okazji nazwać te akordy, które podałam powyżej? Naprawdę bardzo byłabym wdzięczna.:) Pozdrawiam:) |
Zgłoś nadużycie Odpowiedz | |
Użytkownik:
Wysłany: 2013-06-26 13:13:03
|
Problem w tym, że żadna z tych konstrukcji nie jest akordem. Zgodnie z definicją akord składa się z trzech dźwięków o różnej wysokości i nazwie. Te powyżej składają się z dwóch dźwięków, więc akordami nie są. Niektórzy do akordów zaliczają tzw. powerchordy, składające się z dwóch dźwięków oddalonych od siebie o 7 półtonów. Powerchordów raczej się nie przestawia, ale gdyby odwrócić kolejność (przenieść niższy dźwięk o oktawę wyżej) otrzymalibyśmy: Cis Gis = Cis5 H Fis = H5 Pozostałe dwudźwięki podane wyżej można traktować jedynie w kategoriach interwałów (dwa dźwięki oddalone o pewną odległość). A wracając do poprawnych akordów (trójdźwięków, czterodźwięków, itd.) to nie ma jednej klarownej zasady, postaram się to opisać w sposób uproszczony. Po pierwsze, można zapamiętać, jakie odległości występują pomiędzy poszczególnymi dźwiękami. Rozkład w najpopularniejszych typach akordów wygląda następująco: 4 półtony i 3 półtony - durowy (np. akord C-dur = C [+4] E [+3] G) 3 półtony i 4 półtony - mollowy 4 półtony, 3 półtony i 3 półtony - septymowy 3 półtony, 4 półtony i 3 półtony - mollowy septymowy. W takim przypadku akord bierze swoją nazwę od najniżej położonego dźwięku spośród wchodzących w skład. Przykład 1 - dźwięki Cis E Gis H. Odległości wynoszą 3, 4 i 3 półtony, więc mamy do czynienia z akordem mollowym septymowym. Najniższy dźwięk to Cis, więc jest to akord c#7 (Cis-moll septymowy). Zdarza się, że dźwięki ułożone są w innej kolejności. W takim przypadku należy je poukładać tak, aby odległości między dźwiękami wynosiły 3[-1/+1] lub 4[-1/+1] półtonów (ma to związak z tercjową budową akordów. Te cyfry w nawiasach to ewentualne odchyłki, można z nich skorzystać, jeżeli nie da się otrzymać lepszego dopasowania. |
Zgłoś nadużycie Odpowiedz | |
Użytkownik:
Wysłany: 2013-06-26 13:17:31
|
Przykład 2 - dźwięki G C E. Pomiędzy dźwiękami mamy odległości 5 i 4 półtonów. Szukamy lepszego dopasowania. Przestawiając pierwszy dźwięk na koniec (C E G) otrzymujemy odległości 4 i 3 półtony. Jest to dobrze znany akord durowy, z najniższym dźwiękiem C. Gdybyśmy nie przestawiali kolejności byłby to akord C (C-dur). Początkowo najniższym dźwiękiem był G, więc trzeba to odpowiednio oznaczyć - oznaczamy to najczęściej po ukośniku C/G (także jako cyfra będąca indeksem dolnym akordu), a sam akord nazywamy przewrotem. Robiąc dopasowanie można też szukać odległości 7[-1/+1] półtonów. To często spotykana odległość pomiędzy dwoma niesąsiednimi dźwiękami w przypadku tercjowej budowy akordów. Słowo o odchyłkach. Z akordami nie zawsze jest tak łatwo, jak w powyższych przykładach. Zdarza się, że drugi dźwięk jest odchylony w dół (para 2 i 5 półtonów). Taką odchyłkę nazywamy akordem zawieszonym sekundowym (pierwszy i drugi dźwięk są w odległości sekundy - patrz interwały). Odchyłka w drugą stronę (para 5 i 2 półtony) to akord zawieszony kwartowy. Jeżeli odchylony jest trzeci dźwięk, to mamy akord zmniejszony (odchyłka w dół, 3 i 3 półtony), lub zwiększony (odchyłka w górę - 4 i 4 półtony). Nazewnictwo akordów pochodzi z nazewnictwa interwałów - interwał 7 półtonów to kwinta czysta, a interwały czyste mogą być zmniejszone lub zwiększone. Strasznie się rozpisałem. Najgorsze, że to tylko czubek góry lodowej. Co zrobić w przypadku dźwięków A C E G? Może to być akord a7 lub C6/A. Która nazwa jest poprawna, lepsza? To znowu zależy od tonacji, ale nie chcę mieszać. Mam nadzieję, że choć trochę wyjaśniłem. Gdyby były jakieś pytania to postaram się odpowiedzieć. |
Zgłoś nadużycie Odpowiedz | |
Użytkownik:
Wysłany: 2013-10-21 09:19:00
|
dzień dobry. mogę czytać o teorii godzinami. może coś o pięcio-, i sześciodźwiękach. czasem słyszę w takich częstotliwościach dźwięki poza skalą. podobno muzycy stosują ćwierćtony odpowiednio strojąc instrumenty.pozdrawiam |
Zgłoś nadużycie Odpowiedz | |
Użytkownik:
Wysłany: 2015-11-21 19:42:36
|
cześć, w artykule jest błąd Chwyt c6, Akord c6 Rodzaj: Mollowy sekstowy Dźwięki składowe: C Es G As (powinno być C Es G A) Henryk |
Zgłoś nadużycie Odpowiedz |